Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355
fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na inwestycje wchodzące w skład Krajowego Planu Odbudowy. Oba realizowane będą w trybie „Projektuj i Buduj”, a na wykonanie zamówienia wykonawcy będą mieli niespełna dwa lata. Relatywnie mały zakres prac pozwala liczyć na zmieszczenie się w założonym terminie.

Obie inwestycje zostały dodane do listy przedsięwzięć KPO w lutym. Oferty dotyczące linii 355 można składać do 10 grudnia, a 132 – do 12 grudnia. W obu przypadkach jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Czas na wykonanie prac projektowych i budowlanych wynosi 21 miesięcy.

Część nawierzchni do wymiany. Po kilkunastu latach

Pierwszy ogłoszony właśnie przetarg obejmuje prace na linii 132 między Pyskowicami a Opolem Groszowicami (km 40,111 – 94,281). Obecnie na wskazanym odcinku (z wyjątkiem pierwszych kilkuset metrów, na których ruch się nie odbywa) prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wynosi od 100 do 120 km/h, a dla towarowych – 70-120 km/h. Mimo stosunkowo młodego wieku nawierzchni (większość została wymieniona w latach 2010-2014) obecny stan torów nie pozwala na jazdę z prędkością konstrukcyjną linii (160 km/h). Miejscami pojawiają się wychlapy, odcinkowe deformacje, zanieczyszczenia podsypki oraz pozostałości po wykolejeniach.

Konieczna jest wymiana części podkładów, wstawek szynowych i niektórych rozjazdów (z urządzeniami do elektrycznego ogrzewania), oczyszczenie podsypki, mechaniczne podbicie toru, szlifowanie szyn i rozjazdów, a także udrożnienie systemu odwodnienia. PKP PLK wymagają też wykonania w najsłabszych miejscach ochronnej warstwy wzmocnienia podtorza i dodatkowej stabilizacji chemicznej gruntu.

Lepsze warunki dla ciężkich ładunków

Inwestycja ma doprowadzić do przywrócenia prędkości 160 km/h od km 50,918 do 66,071 i na kilku innych wybranych fragmentach. Na pozostałych pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się od 100 do 140 km/h. Do zwiększonej prędkości mają być także dostosowane urządzenia SRK. Nacisk na oś na całej długości odcinka Pyskowice – Opole Groszowice ma wynosić 221 kN – wykonawca ma sam, w oparciu o ekspertyzy i analizy nośności, określić zakres koniecznych w tym celu prac na obiektach inżynieryjnych. Kwestia nośności odgrywa szczególnie ważną rolę, ponieważ linia jest często wykorzystywana do przewozu ładunków ponadnormatywnych na wagonach „Norka”.

Perony na stacjach i przystankach mają zostać wydłużone zasadniczo do 200 m (a w Strzelcach Opolskich – do 300 m) i podniesione do wysokości 55 cm nad główką szyny. Zostaną one wybudowane od nowa w dotychczasowych lokalizacjach. Wszystkie obiekty obsługi podróżnych mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Całości dopełnią prace na przejazdach oraz przy sieci trakcyjnej.

Zakres zmienia się na granicy IZ PKP PLK

Drugie z postępowań dotyczy prac na linii 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie. Będzie to drugi etap inwestycji, obejmujący odcinek Odolanów – Międzybórz Sycowski – Grabowno Wielkie (km 13,597 – 53,579). Odcinek ten podzielono z kolei na dwie części według granic Zakładów Linii Kolejowych. Od początku wskazanego zakresu do km 31,900 (teren IZ Ostrów Wielkopolski) zaplanowano wymianę sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nietrakcyjnych. Dalej, na terenie IZ Wrocław, zakres będzie szerszy: oprócz sieci również nawierzchnia ma zostać wymieniona na nową (tor bezstykowy z szyn 60E1), a podsypka – mechanicznie oczyszczona i uzupełniona.

Na stacjach Międzybórz Sycowski oraz Twardogóra mają zostać rozebrane pojedyncze nieczynne, uznane za zbędne tory stacyjne. Również tu zaplanowano likwidację wychlapów, miejscowe wzmocnienia podtorza i udrożnienie odwodnienia. Większość obiektów inżynieryjnych ma zostać poddanych remontowi lub bieżącym pracom utrzymaniowym. Wyjątkiem będzie wiadukt w km 47,308, który zostanie przebudowany według gotowej już dokumentacji. Wymianie nawierzchni na przejazdach w niektórych przypadkach będzie towarzyszyło podniesienie ich kategorii.

Docelowo prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wynosić 120 km/h (zgodnie z prędkością konstrukcyjną linii), a towarowych – 80 km/h. Zamawiający wymaga, by pozostawić możliwość podniesienia w przyszłości prędkości na obiektach inżynieryjnych do 160 km/h. Perony, z których wiele jest obecnie w złym stanie, mają zostać zastąpione nowymi, podniesionymi do 76 cm nad główką szyny (część z nich zostanie przeniesiona na drugą stronę toru). Warto przypomnieć, co pisaliśmy o kontrowersjach związanych z pierwszym etapem inwestycji na linii 355 i jak do zastrzeżeń odniosły się ówczesne władze PKP PLK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Zobacz również:

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

Prawo i polityka

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

PKP PLK 06 sierpnia 2024

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Zobacz również:

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

Prawo i polityka

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

PKP PLK 06 sierpnia 2024

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5