PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na inwestycje wchodzące w skład Krajowego Planu Odbudowy. Oba realizowane będą w trybie „Projektuj i Buduj”, a na wykonanie zamówienia wykonawcy będą mieli niespełna dwa lata. Relatywnie mały zakres prac pozwala liczyć na zmieszczenie się w założonym terminie.
Obie inwestycje zostały
dodane do listy przedsięwzięć KPO w lutym. Oferty dotyczące linii 355 można składać do 10 grudnia, a 132 – do 12 grudnia. W obu przypadkach jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Czas na wykonanie prac projektowych i budowlanych wynosi 21 miesięcy.
Część nawierzchni do wymiany. Po kilkunastu latach
Pierwszy ogłoszony właśnie przetarg obejmuje prace na linii 132 między Pyskowicami a Opolem Groszowicami (km 40,111 – 94,281). Obecnie na wskazanym odcinku (z wyjątkiem pierwszych kilkuset metrów, na których ruch się nie odbywa) prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wynosi od 100 do 120 km/h, a dla towarowych – 70-120 km/h. Mimo stosunkowo młodego wieku nawierzchni (większość została wymieniona w latach 2010-2014) obecny stan torów nie pozwala na jazdę z prędkością konstrukcyjną linii (160 km/h). Miejscami pojawiają się wychlapy, odcinkowe deformacje, zanieczyszczenia podsypki oraz pozostałości po wykolejeniach.
Konieczna jest wymiana części podkładów, wstawek szynowych i niektórych rozjazdów (z urządzeniami do elektrycznego ogrzewania), oczyszczenie podsypki, mechaniczne podbicie toru, szlifowanie szyn i rozjazdów, a także udrożnienie systemu odwodnienia. PKP PLK wymagają też wykonania w najsłabszych miejscach ochronnej warstwy wzmocnienia podtorza i dodatkowej stabilizacji chemicznej gruntu.
Lepsze warunki dla ciężkich ładunków
Inwestycja ma doprowadzić do przywrócenia prędkości 160 km/h od km 50,918 do 66,071 i na kilku innych wybranych fragmentach. Na pozostałych pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się od 100 do 140 km/h. Do zwiększonej prędkości mają być także dostosowane urządzenia SRK. Nacisk na oś na całej długości odcinka Pyskowice – Opole Groszowice ma wynosić 221 kN – wykonawca ma sam, w oparciu o ekspertyzy i analizy nośności, określić zakres koniecznych w tym celu prac na obiektach inżynieryjnych. Kwestia nośności odgrywa szczególnie ważną rolę, ponieważ linia jest często wykorzystywana do przewozu ładunków ponadnormatywnych na wagonach „Norka”.
Perony na stacjach i przystankach mają zostać wydłużone zasadniczo do 200 m (a w Strzelcach Opolskich – do 300 m) i podniesione do wysokości 55 cm nad główką szyny. Zostaną one wybudowane od nowa w dotychczasowych lokalizacjach. Wszystkie obiekty obsługi podróżnych mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Całości dopełnią prace na przejazdach oraz przy sieci trakcyjnej.
Zakres zmienia się na granicy IZ PKP PLK
Drugie z postępowań dotyczy prac na linii 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie. Będzie to drugi etap inwestycji, obejmujący odcinek Odolanów – Międzybórz Sycowski – Grabowno Wielkie (km 13,597 – 53,579). Odcinek ten podzielono z kolei na dwie części według granic Zakładów Linii Kolejowych. Od początku wskazanego zakresu do km 31,900 (teren IZ Ostrów Wielkopolski) zaplanowano wymianę sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nietrakcyjnych. Dalej, na terenie IZ Wrocław, zakres będzie szerszy: oprócz sieci również nawierzchnia ma zostać wymieniona na nową (tor bezstykowy z szyn 60E1), a podsypka – mechanicznie oczyszczona i uzupełniona.
Na stacjach Międzybórz Sycowski oraz Twardogóra mają zostać rozebrane pojedyncze nieczynne, uznane za zbędne tory stacyjne. Również tu zaplanowano likwidację wychlapów, miejscowe wzmocnienia podtorza i udrożnienie odwodnienia. Większość obiektów inżynieryjnych ma zostać poddanych remontowi lub bieżącym pracom utrzymaniowym. Wyjątkiem będzie wiadukt w km 47,308, który zostanie przebudowany według gotowej już dokumentacji. Wymianie nawierzchni na przejazdach w niektórych przypadkach będzie towarzyszyło podniesienie ich kategorii.
Docelowo prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wynosić 120 km/h (zgodnie z prędkością konstrukcyjną linii), a towarowych – 80 km/h. Zamawiający wymaga, by pozostawić możliwość podniesienia w przyszłości prędkości na obiektach inżynieryjnych do 160 km/h. Perony, z których wiele jest obecnie w złym stanie, mają zostać zastąpione nowymi, podniesionymi do 76 cm nad główką szyny (część z nich zostanie przeniesiona na drugą stronę toru). Warto przypomnieć, co pisaliśmy o
kontrowersjach związanych z pierwszym etapem inwestycji na linii 355 i jak do zastrzeżeń odniosły się
ówczesne władze PKP PLK.